Copii, alimentele şi reclama comercială!

Spoturile publicitare alterează profund conştientizarea valorilor nutriţionale din alimente şi fidelizează copiii la consumarea unui produs şi a unei mărci prin escamotaje şi şiretlicuri.
Copiii nu sunt conştienţi de intenţiile seductive ale unei reclame, lăsîndu-se fascinaţi la orice vîrstă de propuneri care vin de la personaje cunoscute şi îndrăgite de ei precum Puffi, eroi din Star Wars, Incredibilii etc, şi care sunt folosite de către firmele producătoare tocmai cu scopul de a-i fideliza pe micuţi la o anume marcă şi produs. Este ceea ce rezultă dintr-un studiu condus de cercetătorii de la Universitatea de Ştiinţe ale sănătăţii şi comportamentului alimentar din Wollongon, Australia.

Copiii au declarat că sunt atraşi de gadgeturi asociate publicitatea şi reprezentate jocuri, puzzle, care se refere la eroii lor de cinema preferaţi.

Dar, interesant, acest aspect nu era perceput de micuţi ca formă de promovare, ci ca o informaţie despre ce anume e nou şi bun de cumpărat, despre ceea ce alţi copiii mănîncă şi avantajele corelate cu consumul unui anumit produs. De exemplu copii participanţi la studiu vedeau Vegemite (pastă din legume şi extract din drojdie de bere care se mănîncă unsă pe pîine), produsă de Kraft (face parte din tradiţia australiană) ca pe un produs pe care toţi copiii îl mănîncă (avantaj social) şi Milo (ciocolată solubilă),produsă de Nestlč
ca pe o băutură care face bine şi dă energie(avantaj fizic).

Brandurile de junk food se folosesc de faptul că la copil nevoia de recunoaştere, de apartenenţă la un grup, se traduce prin dorinţa de a avea tot ce au şi ceilalţi. Un alt element este tendinţa copiilor de a emula modelele comportamentale atribuite eroilor din desene animate sau staruri de cinema cu speranţa de a deveni frumoşi, puternici şi populari ca aceştia. În această perioadă a dezvoltării psihologice,copilul are mult mai multă nevoie de modele de referinţă de la care se înveţe ce e bine.

În acest sens, literatura de specialitate privind dezvoltarea cognitivă a demonstrat că pînă la vîrsta de 5 ani, copiii au dificultăţi în distingerea reclamelor de la televizor, deoarece doar de la 8 ani în sus se dezvoltă conştiinţa adecvată perceperii intenţiilor spoturilor publicitare. Conştientizarea tehnicilor utilizate pentru promovarea unui produs începe să se formeze între 11 şi 14 ani. Şi chiar cu dobândirea acestei capacităţi, copiilor le
este greu să nu urmeze reacţia emotivă care se declanşează în ei în faţa reclamei bazate pe necesităţile lor de apartenenţă şi emulaţie.
Marile societăţi alimentare cunosc acest delicat aspect şi îl exploatează în favoarea propriului business. Problema este că lipsa de conştientizare a dezavantajelor derivate dintr-o alimentaţie nesănătoasă cu accentuarea presupuselor beneficii la nivel social sunt cauza principală a obezităţii la nivel planetar.
Marie Vrânceanu,biolog nutriţionist, specialistă în Nutriţie şi Sănătate la Universitatea statală din Milano.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *